Ilja’s visie op danseducatie: de magische mix van denken en voelen
WERKPLEZIER & DIDACTIEK | Pas ná haar opleiding Docent Dans leerde Ilja Geelen welke lesmethodes het beste bij haar passen. Dat waren dus niet de technieklessen die ze kende van de dansacademie! In allerlei workshops merkte Ilja namelijk: hoe meer vrijheid, hoe meer ze groeide als danser. Juist op technisch vlak! In dit artikel deelt ze hoe ze deze ontdekking vertaalt naar haar hedendaagse danslessen voor jongeren. Met een flinke dosis improvisatie en verbeelding, simpele herhaalbare oefeningen en ruimte voor verschillende leerstijlen.
Dit artikel is deel 2 van een reeks van drie. In het vorige artikel (deel 1) vertelt Ilja hoe ‘denken’ en ‘doen’ combineert in haar eigen danspraktijk. En hoe haar moeizame zoektocht naar methodes om ‘meer te ontspannen’ en ‘uit haar hoofd te komen’ de basis vormt voor haar visie op danseducatie, die ze in dit artikel verder toelicht. Het derde artikel is een volledig lesplan vol oefenstof en beeldmateriaal!
Mijn visie op danseducatie
Heb jij ook leerlingen die ‘te veel in hun hoofd zitten’ tijdens de dansles? Ik kreeg van mijn dansdocenten op de dansacademie alsmaar te horen dat ik meer moest ontspannen. Dat ging moeizaam. Maar inmiddels heb ik ontdekt welke technieken wél bij mij werken. Via dansworkshops, eigen training en… mountainbiken! In deel 1 van dit artikel deel ik een aantal oefeningen, tools en mindsets die mij hebben geholpen. En hoe die mijn visie op danseducatie hebben gevormd. In dit artikel vertel ik je graag meer over hoe ik die visie toepas in mijn lessen.
Mijn beste hedendaagse danslessen voor jongeren gaan over de dingen waar ik zelf het langst mee heb geworsteld als danser. Zoals ontspannen en ademhalen. Hoe groter het werkpunt, hoe meer manieren ik heb uitgeprobeerd om uiteindelijk dat 'klikmoment' te krijgen. En hoe groter mijn verzamelingen aan benaderingen, verwoordingen, beeldspraak en oefeningen. Zo verzamelde ik een hele lange lijst aan methodes die voor anderen werken, en uiteindelijk die ene vorm die ook bij míj́ leidde tot een doorbraak.
Inmiddels heb ik ontdekt welke combinatie van benaderingen voor mij goed werkt. Mijn eigen training is een mix geworden van improvisatie-oefeningen, doorspekt met technische details! En die eigen training zet ik inmiddels ook om in een benadering voor hedendaagse danslessen. Dat deed ik in eerste instantie intuïtief. Ik gaf mezelf de vrijheid om les te geven vanuit wat werkt voor míj́, en om vanuit mijn eigen logica en gevoel de oefeningen en opbouw te bepalen. Na een tijdje ontdekte ik daarin een patroon.
Dat didactische patroon deel ik in dit artikel: mijn benadering van technieklessen. En improvisatielessen. Of eigenlijk: improviserend techniek leren.
Een paar van de meest effectieve oefeningen en benaderingen deel ik in dit lesplan. In dit artikel ga ik dieper in op waarom ik werk zoals ik werk. Uit welke eigen ervaringen heb ik de meest waardevolle lessen getrokken? Hoe zorg ik ervoor dat ik die overdraag aan allerlei soorten leerlingen? En hoe beperk ik mijn voorbereidingstijd en zorg ik dat ik geïnspireerd blijf? Maar vooral: hoe bouw ik ruimte in om ook mijn eigen lichaam en creativiteit te trainen en ontwikkelen binnen de danslessen die ik geef?
…
Wil je verder lezen? Log dan in!
WERKPLEZIER & DIDACTIEK
Over één ding zijn dansdocenten het allemaal eens: wat een uitdagend en veelzijdig beroep hebben wij! Door middel van dans kunnen wij leerlingen begeleiden in hun algemene leerproces. Aan de hand van verschillende didactische werkwijzen leren we ze elke keer dat stapje meer. En dat geeft ons voldoening. Als dansdocent sta je er echter ook vaak alleen voor. Het is vaak creatief zoeken naar oplossingen voor de problemen waar je tegenaan loopt. Hoe bereid je je schooljaar voor? Hoe ga je te werk binnen verschillende contexten? Hoe gaan we de eindvoorstelling vormgeven? Maar vooral… Hoe behoud ik plezier in mijn beroep? Dat alles lees je in de rubriek ‘Werkplezier & Didactiek’!