Dit heeft cedric geleerd van het schrijven van een handboek breaking
WERKPLEZIER & DIDACTIEK | In de rugzak van breakers vind je dezelfde voorwerpen terug: sneakers, water, deo en een schriftje, vaak niet in goede staat. In ‘The little black book’ komen doorheen de jaren hun creaties terecht. Cedric’s little black book - dat eigenlijk rood was - is voor hem een onmisbaar handboek geworden voor het lesgeven in break. En een belangrijk hulpmiddel voor leerlingen die van een theoretische aanpak houden. Want ook ‘denkers’ kunnen goede dansers worden!
The Break Book
In 2008, ergens in mijn eerste seizoen breaking, vind ik in het bureau van mijn geliefde moeder een A5-formaat Atoma schrift. Het soort ringband schrift waar je bladeren kan uithalen en opnieuw insteken. Op de kartonnen, rode kaft schrijf ik in hoekige hanenpoten: Danko’s Break Book. Danko was destijds mijn Bboy-naam.
Elk woord begint aan de linkerkant van de kaft met grote letters en eindigt in kleine letters om het volledige woord te doen passen. Pagina één, de inhoudstafel: Toprock, Footwork, Freezes, Powermoves. Pagina twee: Toprock. Vet onderlijnd, omcirkeld en met lijnen die uit de cirkel naar de randen van het blad lopen. Ondertitel: Basic Moves - ja, elk zelfstandig naamwoord werd met een hoofdletter geschreven - met daaronder alle moves die daaronder thuishoren. Pagina drie, vier en vijf volgen in hetzelfde stramien.
Fast forward naar 2022. Aan het begin van mijn elfde seizoen als docent breaking, wacht ik in mijn eigen woonkamer geduldig op onze gammele printer die probeert 58 bladzijden dubbelzijdig af te drukken: The Break Book. Pagina 1: de inhoudstafel:
Introductie
Muzikaliteit
Creativiteit
Training
Structuur van een Set
Storytelling in Dans
Battling
Cyphering
Partnering
Teaching
Judging
History
List of Moves and their Precursors
Detail on Fundamental Moves
Basic Breaking Exercises
Creative Concepts
Training Methods
Tussen de eerste en laatste versie bestaan er zes volledig volgeschreven Atoma schriften en vijf eerdere digitale versies. Versies die allemaal in een hoekje van mijn persoonlijke danszaal stof liggen te vergaren. Ik ben iemand die graag een theoretische basis heeft om op terug te vallen en in hiphop is dat nu eenmaal ‘the little black book’. Het kleine schriftje dat elke creatieveling gebruikt om zijn creaties in bij te houden. Of in mijn geval, de kleine bibliotheek aan notities, hersenspinsels, choreografieën en talloze andere neergeschreven krabbels en afgedrukte documenten over dans.
Als het printen gedaan is lees ik het werk na en begin ik onmiddellijk woorden te schrappen, pijlen te trekken en kleine toevoegingen te doen. Voer voor mijn volgende versie van een boek dat waarschijnlijk nooit echt klaar zal zijn. Er komt misschien een dag dat ik geen ruimte voor verbetering meer zie, maar dat einde is nog lang niet in zicht.
Doorheen al die jaren zijn er echter wel heel wat andere zaken aan de horizon verschenen. Fragmenten van inzicht en klompjes wijsheid die zich anders nooit zo gemakkelijk hadden laten vangen. Zoals dat ik niet de enige danser ben die analytisch is aangelegd.
…
Wil je verder lezen? Log dan in!
WERKPLEZIER & DIDACTIEK
Over één ding zijn dansdocenten het allemaal eens: wat een uitdagend en veelzijdig beroep hebben wij! Door middel van dans kunnen wij leerlingen begeleiden in hun algemene leerproces. Aan de hand van verschillende didactische werkwijzen leren we ze elke keer dat stapje meer. En dat geeft ons voldoening. Als dansdocent sta je er echter ook vaak alleen voor. Het is vaak creatief zoeken naar oplossingen voor de problemen waar je tegenaan loopt. Hoe bereid je je schooljaar voor? Hoe ga je te werk binnen verschillende contexten? Hoe gaan we de eindvoorstelling vormgeven? Maar vooral… Hoe behoud ik plezier in mijn beroep? Dat alles lees je in de rubriek ‘Werkplezier & Didactiek’!