Let’s talk about money! Maar hoe? Helaas is onderhandelen iets waar niet iedereen zich comfortabel bij voelt. Met name voor vrouwen kan onderhandelen echt een enorm obstakel zijn. Zoals wanneer je een hoger uurtarief zou willen en daarover het gesprek moet aangaan. In dit artikel doorbreekt Lola van Boxel dit taboe en geeft ze handvatten voor een succesvolle onderhandeling. Zowel vanuit het perspectief van dansdocenten (opdrachtnemers) als dansschoolhouders (opdrachtgevers).
Meer lezenBij de twaalfde podcast over de ‘Dansdocent van de Toekomst’ ging redacteur Sanne Fokkens in gesprek met Franklin Ignacio, hoofd van het stagebureau Dutch Dance Artistry bij het Albeda Danscollege in Rotterdam. Zij spraken over het curriculum van de mbo opleidingen Dansinstructeur (niveau 3) en Allround Danser (niveau 4), waar studenten worden opgeleid voor het commerciële danswerkveld én leren lesgeven. Benieuwd wat dat inhoudt? Beluister dan de podcast! Of lees Sanne’s reflectie op het interview.
Meer lezenSeksuele relaties tussen docent en leerling zouden niet normaal moeten zijn. Toch gebeurt het regelmatig, ook op dansacademies. De student in dit verhaal blikt terug op een roerige tijd waarin ze zoekt naar wie ze is en wat ze wil. Na een heftige voorstellingsavond ontstaat er een onenightstand met een docent van haar dansopleiding. De dagen erna blijft ze in bed liggen. Drie maanden lang gaat ze niet naar school. Het is op.
Meer lezenNa een paar inspirerende maanden in Europa, is dansdocent en antropoloog Ilja Geelen de Middellandse Zee overgestoken. Ze heeft zich in het noorden van Marokko gevestigd om danslessen te geven aan kinderen in kwetsbare situaties, wonend in opvangcentra. Eén van haar eerste ervaringen is een les bellydance, waartoe zij wordt uitgenodigd wanneer ze vertelt dat ze danser is. Deze dansles opent een totaal andere (dans)wereld voor Ilja, die zij in eerste instantie maar moeilijk kan bevatten.
Meer lezenAn Van den Broeck (53 jaar) runt al 26 jaar haar balletschool in Destelbergen. Daar helpt ze haar leerlingen - onder wie ex-leerling Nora Monsecour - zich ontwikkelen als danser én als mens. Ze heeft ervoor gekozen zich met haar school uitsluitend toe te spitsen op ballet, nadat ze in 2008 met behulp van haar bedrijfsmentor haar onderneming helemaal durfde te ‘resetten’ om kwaliteit centraal te stellen! Laat je in dit artikel inspireren door haar moed, motivatie, mindset en toekomstplannen.
Meer lezenDe meest gebruikte stretch in de danswereld is ongetwijfeld de statische stretch. Helaas werkt deze methode niet voor iedereen, maar een alternatief - zoals de PNF-methode - wordt zelden aangereikt. Onterecht! Want PNF stretching wordt al decennia lang toegepast binnen de sport. Daarbij is het niet alleen een efficiënte manier om te stretchen, maar ook nog een leuke! Lees in dit artikel hoe PNF werkt en ontdek hoe je dit veilig in jouw danslessen kunt toepassen.
Meer lezenKinderen van 1 tot 4 jaar vormen de eerste leeftijdsgroep waaraan we dansles kunnen geven. Toch wordt er op de meeste docentenopleidingen weinig aandacht besteed aan peuterdans en vinden stages alleen plaats in kleutergroepen en daarboven. Veel dansdocenten leren het lesgeven aan peuters dus in de praktijk, met vallen en opstaan. Wat zijn de kenmerken van een goede peuterdansles en waar moet je rekening mee houden? Docentenopleider Saskia Sap gaat de peuterdansles te lijf met behulp van acht geboden.
Meer lezenRedacteur Rimke Saan is - hoe ironisch voor een schrijfster! - geen fan van lezen. Toch kon ze het kleurrijke boek van Ivan Schauvliege De creatieve performer niet naast zich neerleggen. Het boek staat boordevol interessante theorie, anekdotes en voorbeeldoefeningen voor compositie en improvisatie - en als er íets is dat Rimke belangrijk vindt in haar lessen, dan is het dat wel. In dit artikel deelt ze haar inzichten en favoriete adviezen uit het boek voor danslessen met jongeren.
Meer lezenEerder berekenden wij dat freelance dansdocenten minimaal € 42,67 per uur horen te verdienen. Dat bracht veel discussie teweeg! In dit artikel nemen we daarom verschillende beweegredenen voor lage tarieven onder de loep. Want fair pay vereist een fair price. Zijn er creatieve oplossingen om toch je prijzen te verhogen? Zonder al je goede intenties teniet te doen? Wij denken van wel! Ontdek hoe je meer kunt verdienen zodat je jouw docenten - én jezelf - een eerlijke vergoeding kunt betalen.
Meer lezenIn deze zesde podcastaflevering van ‘Danseducatie in de Maatschappij’ gaat Lynn Kosakoy in gesprek met Martine van Leengoed en Jasmin Deekman, twee dansdocenten van Maas theater en dans. Zij spreken elkaar over het nieuwsgierige, fysieke, dwarse en onstuimige gezelschap Maas dat wil verbinden, samenwerken en ontmoeten op allerlei mogelijke manieren. Luister naar de podcast om meer te weten te komen over de eigenzinnige missie en mentaliteit van Maas! Of lees Lynn’s reflectie op dit gesprek.
Meer lezenIlja’s inspirerende herontdekking van dans zet zich voort in Zürich, waar het nagesprek van een bijzondere contactimprovisatie haar nieuwe inzichten geeft. Haar verfriste blik op dans komt nu samen met haar antropologische achtergrond. Ze begint steeds meer woorden te vinden voor wat ze gevoelsmatig al wist: dat dans en cultuur innig met elkaar verweven zijn, maar elkaar ook kunnen uitdagen en aandrijven tot verandering. Een reflectie op het nut van functieloze kunst en de meerwaarde van dans voor de wetenschap.
Meer lezenGabriela Acosta Camacho (32 jaar) zet zich in om nú met inclusiviteit en diversiteit aan de slag te gaan! Tijdens de master Kunsteducatie heeft ze stappen gezet om deze thema’s te integreren in de danslessen bij haar eigen school Dans- en Balletschool Amstelveen en in de lessen kunsteducatie die ze geeft in het hbo. Maatschappelijke vraagstukken vanuit verschillende perspectieven bekijken, kansengelijkheid vergroten, discipline overstijgend werken, Gabriela heeft een missie en durft daar ook voor te gaan!
Meer lezenWeet jij hoe je eetstoornissen kunt herkennen bij je leerlingen? En wat je dan kunt doen? Hét initiatief in Nederland met de missie om hierbij te helpen is (W)eet wat je doet, een trainerscollectief waar ook sport- en prestatiepsycholoog Lotte Broersen voor werkt. In dit artikel beantwoordt zij Evelien’s prangende vragen. Lees verder om te ontdekken welke triggers in de danswereld eetstoornissen in de hand werken, en hoe je kunt helpen voorkomen dat jouw leerlingen verstoord eetgedrag ontwikkelen.
Meer lezenWat kun je doen als een leerling tijdens de dansles bevriest door faalangst? Het overkwam één van de leerlingen van Cedric Van Eesbeeck tijdens een dansles breaking. Ze durfde niet te battlen uit angst niet langer de beste te zijn. In deze blog reflecteert Cedric op de oorzaken van faalangst, hoe je daar als docent mee om kunt gaan en beschrijft hij zijn zelfbedachte strategie om een ‘growth mindset’ bij dansers te stimuleren.
Meer lezenHeeft iemand jou wel eens verteld dat je nooit een goede danser zal worden? Het overkwam de leerling in dit verhaal. Compleet in shock is ze nadat ze te horen heeft gekregen dat ze de vooropleiding niet mag voortzetten. Pas een aantal jaar later, als ze theaterwetenschappen studeert, dringt het tot haar door dat ‘dans’ vele vormen en benaderingen kent - en ze echt wel kan dansen! In dit verhaal blikt ze terug op het oordeel van haar dansdocenten.
Meer lezenOp opleidingen Docent Dans is het een trend om de studenten allround op te leiden. Op de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, waar Saskia Sap al 25 jaar werkt als stagebegeleider en docent pedagogiek, worden de studenten opgeleid tot het geven van ‘stijloverstijgende’ danslessen. Tegelijkertijd hebben dansscholen de grootste moeite met het vinden van balletdocenten. Docenten die gespecialiseerd zijn in één specifieke dansstijl zijn er namelijk steeds minder. Is het tijd voor een koerswijziging? Saskia vindt van wel!
Meer lezenJongeren vinden dans improviseren vaak spannend. Daarom heeft Rimke Saan een lesplan gemaakt dat structuur en duidelijkheid biedt. In deze les gaan leerlingen aan de slag met beweegwoorden, zoals ‘draai’, ‘spring’ en ‘rol’. Woorden die iedereen begrijpt, maar toch ruimte overlaten voor eigen interpretatie. Rimke heeft de les uitgeprobeerd bij een aantal verschillende groepen en benoemt in dit lesplan ook haar bevindingen en anekdotes.
Meer lezenIn haar eerste artikel als redacteur Young Dance Professional beschreef Ilja Geelen haar ervaringen tijdens eye-opening workshops in Brussel en Parijs. Daar werd dansimprovisatie veel breder ingezet dan zij gewend was, én gecombineerd met technische lesdoelen. In dit artikel vertaalt ze deze ervaringen naar inzichten voor zichzelf als dansdocent. Ze kijkt kritisch naar de benaderingen van dans die ze kent en gooit die vervolgens door elkaar. Haar advies? Durf ook eens ‘doelloos’ te improviseren!
Meer lezen