Feesten, joelen en koekjes eten in een sportschool in Marokko

Na een paar inspirerende maanden in Europa, is dansdocent en antropoloog Ilja Geelen de Middellandse Zee overgestoken. Ze heeft zich in het noorden van Marokko gevestigd om danslessen te geven aan kinderen in kwetsbare situaties, wonend in opvangcentra. Eén van haar eerste ervaringen is een les bellydance, waartoe zij wordt uitgenodigd wanneer ze vertelt dat ze danser is. Deze dansles opent een totaal andere (dans)wereld voor Ilja, die zij in eerste instantie maar moeilijk kan bevatten.

Meer lezen
In de spotlight: balletschool eigenares An Van den Broeck

An Van den Broeck (53 jaar) runt al 26 jaar haar balletschool in Destelbergen. Daar helpt ze haar leerlingen - onder wie ex-leerling Nora Monsecour - zich ontwikkelen als danser én als mens. Ze heeft ervoor gekozen zich met haar school uitsluitend toe te spitsen op ballet, nadat ze in 2008 met behulp van haar bedrijfsmentor haar onderneming helemaal durfde te ‘resetten’ om kwaliteit centraal te stellen! Laat je in dit artikel inspireren door haar moed, motivatie, mindset en toekomstplannen.

Meer lezen
Efficiënt stretchen na je dansles? Gebruik de PNF methode! 

De meest gebruikte stretch in de danswereld is ongetwijfeld de statische stretch. Helaas werkt deze methode niet voor iedereen, maar een alternatief - zoals de PNF-methode - wordt zelden aangereikt. Onterecht! Want PNF stretching wordt al decennia lang toegepast binnen de sport. Daarbij is het niet alleen een efficiënte manier om te stretchen, maar ook nog een leuke! Lees in dit artikel hoe PNF werkt en ontdek hoe je dit veilig in jouw danslessen kunt toepassen.

Meer lezen
Saskia’s 8 tips voor danslessen met peuters

Kinderen van 1 tot 4 jaar vormen de eerste leeftijdsgroep waaraan we dansles kunnen geven. Toch wordt er op de meeste docentenopleidingen weinig aandacht besteed aan peuterdans en vinden stages alleen plaats in kleutergroepen en daarboven. Veel dansdocenten leren het lesgeven aan peuters dus in de praktijk, met vallen en opstaan. Wat zijn de kenmerken van een goede peuterdansles en waar moet je rekening mee houden? Docentenopleider Saskia Sap gaat de peuterdansles te lijf met behulp van acht geboden.

Meer lezen
Rimke’s favoriete adviezen uit improvisatieboek ‘De creatieve performer’ 

Redacteur Rimke Saan is - hoe ironisch voor een schrijfster! - geen fan van lezen. Toch kon ze het kleurrijke boek van Ivan Schauvliege De creatieve performer niet naast zich neerleggen. Het boek staat boordevol interessante theorie, anekdotes en voorbeeldoefeningen voor compositie en improvisatie - en als er íets is dat Rimke belangrijk vindt in haar lessen, dan is het dat wel. In dit artikel deelt ze haar inzichten en favoriete adviezen uit het boek voor danslessen met jongeren.

Meer lezen
Fair pay vereist een fair price. Verhoog de tarieven van jouw danslessen!

Eerder berekenden wij dat freelance dansdocenten minimaal € 42,67 per uur horen te verdienen. Dat bracht veel discussie teweeg! In dit artikel nemen we daarom verschillende beweegredenen voor lage tarieven onder de loep. Want fair pay vereist een fair price. Zijn er creatieve oplossingen om toch je prijzen te verhogen? Zonder al je goede intenties teniet te doen? Wij denken van wel! Ontdek hoe je meer kunt verdienen zodat je jouw docenten - én jezelf - een eerlijke vergoeding kunt betalen.

Meer lezen
Jasmin Deekman: “Theaterdocenten en dansdocenten kunnen elkaar goed aanvullen” 

In deze zesde podcastaflevering van ‘Danseducatie in de Maatschappij’ gaat Lynn Kosakoy in gesprek met Martine van Leengoed en Jasmin Deekman, twee dansdocenten van Maas theater en dans. Zij spreken elkaar over het nieuwsgierige, fysieke, dwarse en onstuimige gezelschap Maas dat wil verbinden, samenwerken en ontmoeten op allerlei mogelijke manieren. Luister naar de podcast om meer te weten te komen over de eigenzinnige missie en mentaliteit van Maas! Of lees Lynn’s reflectie op dit gesprek.

Meer lezen
Dansen buiten de maatschappelijke hokjes en verwachtingen

Ilja’s inspirerende herontdekking van dans zet zich voort in Zürich, waar het nagesprek van een bijzondere contactimprovisatie haar nieuwe inzichten geeft. Haar verfriste blik op dans komt nu samen met haar antropologische achtergrond. Ze begint steeds meer woorden te vinden voor wat ze gevoelsmatig al wist: dat dans en cultuur innig met elkaar verweven zijn, maar elkaar ook kunnen uitdagen en aandrijven tot verandering. Een reflectie op het nut van functieloze kunst en de meerwaarde van dans voor de wetenschap.

Meer lezen
In de spotlight: docent kunsteducatie Gabriela Acosta Camacho

Gabriela Acosta Camacho (32 jaar) zet zich in om nú met inclusiviteit en diversiteit aan de slag te gaan! Tijdens de master Kunsteducatie heeft ze stappen gezet om deze thema’s te integreren in de danslessen bij haar eigen school Dans- en Balletschool Amstelveen en in de lessen kunsteducatie die ze geeft in het hbo. Maatschappelijke vraagstukken vanuit verschillende perspectieven bekijken, kansengelijkheid vergroten, discipline overstijgend werken, Gabriela heeft een missie en durft daar ook voor te gaan!

Meer lezen
Dansers en eetstoornissen (deel 2): Lotte Broersen doorbreekt het taboe 

Weet jij hoe je eetstoornissen kunt herkennen bij je leerlingen? En wat je dan kunt doen? Hét initiatief in Nederland met de missie om hierbij te helpen is (W)eet wat je doet, een trainerscollectief waar ook sport- en prestatiepsycholoog Lotte Broersen voor werkt. In dit artikel beantwoordt zij Evelien’s prangende vragen. Lees verder om te ontdekken welke triggers in de danswereld eetstoornissen in de hand werken, en hoe je kunt helpen voorkomen dat jouw leerlingen verstoord eetgedrag ontwikkelen.

Meer lezen
Faalangst: fixed versus growth mindset in een dansles breaking 

Wat kun je doen als een leerling tijdens de dansles bevriest door faalangst? Het overkwam één van de leerlingen van Cedric Van Eesbeeck tijdens een dansles breaking. Ze durfde niet te battlen uit angst niet langer de beste te zijn. In deze blog reflecteert Cedric op de oorzaken van faalangst, hoe je daar als docent mee om kunt gaan en beschrijft hij zijn zelfbedachte strategie om een ‘growth mindset’ bij dansers te stimuleren.

Meer lezen
Dansers zijn doeners, geen denkers

Heeft iemand jou wel eens verteld dat je nooit een goede danser zal worden? Het overkwam de leerling in dit verhaal. Compleet in shock is ze nadat ze te horen heeft gekregen dat ze de vooropleiding niet mag voortzetten. Pas een aantal jaar later, als ze theaterwetenschappen studeert, dringt het tot haar door dat ‘dans’ vele vormen en benaderingen kent - en ze echt wel kan dansen! In dit verhaal blikt ze terug op het oordeel van haar dansdocenten.

Meer lezen
Waar is de balletdocent gebleven? Saskia Sap pleit voor de terugkeer van de dansstijlexpert

Op opleidingen Docent Dans is het een trend om de studenten allround op te leiden. Op de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, waar Saskia Sap al 25 jaar werkt als stagebegeleider en docent pedagogiek, worden de studenten opgeleid tot het geven van ‘stijloverstijgende’ danslessen. Tegelijkertijd hebben dansscholen de grootste moeite met het vinden van balletdocenten. Docenten die gespecialiseerd zijn in één specifieke dansstijl zijn er namelijk steeds minder. Is het tijd voor een koerswijziging? Saskia vindt van wel!

Meer lezen
Improviseren met beweegwoorden: een geslaagde dansles voor jongeren van alle niveaus

Jongeren vinden dans improviseren vaak spannend. Daarom heeft Rimke Saan een lesplan gemaakt dat structuur en duidelijkheid biedt. In deze les gaan leerlingen aan de slag met beweegwoorden, zoals ‘draai’, ‘spring’ en ‘rol’. Woorden die iedereen begrijpt, maar toch ruimte overlaten voor eigen interpretatie. Rimke heeft de les uitgeprobeerd bij een aantal verschillende groepen en benoemt in dit lesplan ook haar bevindingen en anekdotes.

Meer lezen
Bewegingsonderzoek: wees ook eens níét ambitieus

In haar eerste artikel als redacteur Young Dance Professional beschreef Ilja Geelen haar ervaringen tijdens eye-opening workshops in Brussel en Parijs. Daar werd dansimprovisatie veel breder ingezet dan zij gewend was, én gecombineerd met technische lesdoelen. In dit artikel vertaalt ze deze ervaringen naar inzichten voor zichzelf als dansdocent. Ze kijkt kritisch naar de benaderingen van dans die ze kent en gooit die vervolgens door elkaar. Haar advies? Durf ook eens ‘doelloos’ te improviseren!

Meer lezen
Damar Lamers: “Ik kan zeggen dat wij uniek zijn met onze transculturele benadering” 

Bij de elfde podcast over de ‘Dansdocent van de Toekomst’ ging redacteur Sanne Fokkens in gesprek met artistiek leider Damar Lamers. Zij spraken over het curriculum van de hbo opleiding Docent Dans van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK). Bijzonder is hun transculturele en stijloverstijgende benadering van dansles geven. Benieuwd wat dat inhoudt en wat de AHK haar studenten nog meer leert? Beluister dan de podcast! Of lees Sanne’s reflectie op het interview.

Meer lezen
Te oud om te dansen? Nooit! Dans met ouderen! 

De bevolking van Nederland en België is aan het vergrijzen. Er is dus steeds meer behoefte aan dansdocenten en makers die met ouderen aan de slag willen gaan. Senioren beleven immers ook plezier aan het dansen. Ze willen nieuwe dingen leren, hun artistieke en technische vermogens vergroten en de resultaten daarvan tonen aan anderen. Wil jij ook danslessen geven aan ouderen? Of doe je dat al? Lees dan dit artikel voor bijscholing en inspiratie!

Meer lezen
Dansers en eetstoornissen (deel 1): 'the look that can kill'

Eetstoornissen, het blijft een hot topic dat steeds weer in de vriezer belandt. Schandalig, want 1 op de 10 (!) dansers - professioneel én amateur - loopt risico op verstoord eetgedrag. Meerdere factoren spelen hierin een belangrijke rol. De opmerkingen van dansdocenten en de initiële win-win die de danser ervaart tijdens het afvallen kunnen leiden tot de motivatie om steeds destructiever dunner te willen worden. Onderschat het probleem niet! Lees in dit artikel hoe eetstoornissen verweven zijn in onze danswereld.

Meer lezen