Paulette Willemse: “Na 50 jaar ben ik nog steeds zenuwachtig voor een eerste les”

Balletdocent Paulette Willemse.

DANSDOCENT VAN DE TOEKOMST | Het tweede seizoen van de podcast ‘Dansdocent van de Toekomst’ is van start. Met een nieuwe host: Lizelotte Boereboom. Als pas afgestudeerde dansdocent gaat zij in gesprek met oude rotten in het vak. Voor deze eerste aflevering sprak ze haar eigen balletdocent: Paulette Willemse uit Zaltbommel. Hoe bereidt zij haar lessen voor? Waar haalt ze na al die jaren nog inspiratie vandaan? En hoe onthoudt ze het allemaal? Dat hoor je in dit mooie gesprek!

Reflectie

“Na vijftig jaar ben ik nog steeds zenuwachtig voor een eerste les.’’ Dat zegt mijn balletdocent Paulette Willemse tijdens ons fijne gesprek. Haar uitspraak geeft mij geruststellende, maar ook angstige gedachten. Nu, in mijn eerste jaar als afgestudeerd dansdocent, vind ik het nog logisch dat ik zenuwachtig ben voor een les. Is het materiaal wel passend? Vinden ze het wel leuk? Zouden er leerlingen stoppen omdat het te moeilijk of te makkelijk is? Het zijn allemaal vragen die constant door mijn hoofd spoken. Naar mijn idee is dat normaal. Maar Paulette zit al vijftig jaar in het vak! Het verbaast me dat zij het nog elke keer spannend vindt. 

De zenuwen zorgen bij Paulette voor nieuwe ideeën en houden haar scherp. Want waar haal je na al die jaren lesgeven nog inspiratie vandaan? Dat vroeg ik mij af. Veel naar dans kijken, geeft Paulette als tip. Ga naar voorstellingen, kijk bij anderen in de les, of ga naar open repetities. En dan zo snel mogelijk je ideeën en bevindingen opschrijven zodat je het niet meer vergeet. Bewegingen van anderen kan je dan zo aanpassen naar je eigen stijl. De leerlingen komen namelijk naar jouw les en verwachten ook jouw stijl. Dus maak wat je bij anderen ziet passend voor jou en jouw leerlingen, is haar advies.

Paulette gebruikt de muziek als uitgangspunt en maakt daar haar lessen op. Voor de  leerlingen is het fijn omdat het ‘logisch’ is, en als docent kan je zo makkelijker de les onthouden. Ook geeft Paulette de tip om, als je meerdere groepen lesgeeft, één groep te pakken als uitgangspunt en vanuit daar de andere lessen te maken. Zij maakt dus eerst de moeilijkste les, voor de leerlingen met het hoogste niveau, waarin ze alle muzikale accenten pakt. Vanuit daar wordt de les steeds makkelijker en makkelijker gemaakt, zodat het voor de andere groepen ook te doen en leuk is. Dit is voor Paulette een fijne manier om haar lessen te onthouden en de lessen voorbereid te houden. Omdat ze zo niet twintig verschillende lessen geeft, maar twintig lessen die gebaseerd zijn op één les. 

Je bewegingen opschrijven is soms een vak apart. Hoe kan je al die mooie bewegingen nou goed en duidelijk opschrijven zodat je alles nog kan herinneren? Paulette geeft aan dat ze daar haar eigen manier voor heeft gevonden, zo heeft iedere docent dat. Al hebben we dezelfde studie gedaan, is het bijna onmogelijk om de lessen van een ander te lezen en te ontcijferen. Van jonge docenten om mij heen hoor ik vaak dat ze de lessen, of een moeilijke beweging daaruit, filmen. Paulette heeft een andere aanpak. Ze schrijft het zo goed als het kan uit en schrijft de intentie van de beweging erbij. Bijvoorbeeld: ‘’Het moet wringend zijn.’’ Of ze schrijft op waar ze de beweging voelt in haar lichaam. Want de intentie van de beweging kan je niet meer uit een filmpje halen, daarvoor kan je volgens haar het beste woorden gebruiken. 

Paulette heeft, zoals al eerder gezegd, een eigen stijl van lesgeven ontwikkeld, een eigen ‘handschrift’ gemaakt. Iets waar ik als beginnende docent nog zoekend naar ben. Ik weet natuurlijk niet hoe het met mijn mede ‘jonkies’ gaat, maar het is iets waar ik naar verlang. Paulette heeft mij in dit gesprek laten inzien dat dat tijd nodig heeft. Je moet niet alles in één keer willen. Een eigen aanpak ontwikkelen heeft tijd nodig en verandert misschien ook met de jaren. Zelfs als je vijftig jaar in het vak zit blijft lesgeven spannend.

Lizelotte. 


DANSDOCENT VAN DE TOEKOMST

Met deze podcast houden wij jullie op de hoogte van trends op het gebied van danseducatie! In seizoen 1 ging Sanne Fokkens in gesprek met de artistiek leiders van de opleidingen Docent Dans van dansacademies in Nederland en Vlaanderen. Wat is daar de afgelopen tien jaar veranderd in het curriculum? En in seizoen 2 gaat Lizelotte Boereboom als pas afgestudeerde dansdocent in gesprek met oude rotten in het vak. Wat kan zij van hen leren?

Lizelotte Boereboom

Lizelotte Boereboom is podcast host voor seizoen 2 van ‘Dansdocent van de Toekomst’. Hierin interviewt zij ervaren dansdocenten van 60 jaar en ouder. Welke tips hebben zij voor jonge dansdocenten zoals zij? Lizelotte is namelijk in 2023 afgestudeerd aan opleiding Docent Dans van Fontys in Tilburg. Daarvoor studeerde ze aan de Utrechtse Dansacademie. Nu geeft ze les bij verschillende dansscholen en basisscholen. Toch merkt ze dat ze tegen best wat dingen aanloopt en het soms even niet weet. Daarom gaat ze graag in gesprek met oudere collega’s om antwoorden te krijgen op haar vragen. Zo brengt ze waardevolle kennisdeling op gang voor de nieuwe generatie dansdocenten.