In de spotlight: danseres en dansdocent Manouk Schrauwen
INTERVIEW | Manouk Schrauwen (25 jaar) studeerde af aan de opleiding Docent Dans van Codarts Rotterdam. Ze geeft les bij bekende dangezelschappen als Sally, Misiconi Dance Company, Nederlands Dans Theater en Jens van Daele. Én op Codarts zelf! Haar favoriete stijlen zijn urban, jazz en modern. Maar ze heeft ook interesse voor inclusiedans en werkt in het speciaal onderwijs. Omdat de speelsheid in het leren bij dans en het leren vertrouwen op je lichaam veel kan opleveren in de ontwikkeling van een kind. Wil je meer weten over deze talentvolle en veelzijdige jonge danseres en dansdocent? Lees dan snel verder!
Hoe oud was jij toen jij jouw eerste danspassen deed?
In groep 7 op de basisschool deden wij met de klas mee aan een danswedstrijd. Ik was op dit moment fanatiek met turnen bezig en mijn leven stond in het teken van deze sport. Totdat we door de wedstrijd dansles kregen. Ik was verkocht en ging op les. Dit werd steeds een uurtje meer. Toen ik 15 jaar was besloot ik volledig voor dans te gaan en te stoppen met turnen.
Bij turnen was ik gewend dat techniek en de precisie hierin voorop stond, maar bij de dans voelde ik een nieuwe wereld voor mij open gaan. Het in contact zijn met anderen, de muziek en het doel van dans om iets te communiceren. Ik voelde me vrij en had plezier.
Waar heb jij de opleiding tot dansdocent gevolgd?
Toen ik audities deed voor een hbo opleiding was ik ook aangenomen op een uitvoerende opleiding. Ik heb niet lang hoeven nadenken. Ik wilde naar de Docent Dans opleiding op Codarts Rotterdam. Het gevoel wat ik kreeg op de opendag bij Codarts, maar ook de auditie, heeft een grote rol gespeeld in mijn keuze. Ik voelde me geïnspireerd door de docenten, studenten en de sfeer. Dat grote gebouw, met overal leven en passie. Dáár wilde ik naartoe!
Daarnaast is het altijd de droom geweest om dans te delen. Niet alleen op het podium, maar in zo veel mogelijk contexten: in het onderwijs, op het toneel, in de maatschappelijke context. Mijn opleiding aan Codarts Rotterdam was dan ook een prachtige tijd, waar ik veel goede herinneringen aan heb. Ik heb mijzelf mogen ontwikkelen als mens, danser, docent en nog veel meer. Wat ik inspirerend vind aan Codarts is de enorme drive van de studenten om met dans bezig te zijn. De ruimte die er is om je eigen weg te vinden in de grote wereld van de dans zorgt voor een mooie eigen stem bij de studenten.
Ik vind het dan ook heel bijzonder dat ik hier nu zelf les geef! Ik geef urban en jazz aan docent dans jaar 1 en aan havo 3 van de HMD, en moderne dans aan de schakelklas. Ik begrijp waar de studenten staan en kan ze hierdoor goed begeleiden in hun traject.
Wie is jouw rolmodel?
Er zijn veel docenten die mij hebben geïnspireerd. Op Codarts Rotterdam zijn dat Ben Bergmans en Annemieke Wijers, omdat ze ontzettend veel kennis hebben en dit op een bijzondere manier kunnen delen. Van Ben Bergmans heb ik geleerd wat modern jazz is. Ik bewonder zijn muzikaliteit, snelheid en puurheid in zijn bewegingen. Het speelse en technisch uitdagende materiaal heeft een grote rol gespeeld in mijn ontwikkeling als danser. Annemieke Wijers inspireert mij met haar kunde in haar docentschap. Dit heeft een grote rol gespeeld in mijn visievorming als docent.
Een andere inspiratie is Joop Oonk, artistiek leider van Misiconi Dance Company. Omdat zij een ontzettend harde werker is. Ze heeft een grote ambitie om kunst inclusief te maken en gaat recht op haar doel af. Door Misiconi Dance Company krijgen dansers een podium en een plek om te ontwikkelen die dit niet vanzelfsprekend kunnen krijgen. Ik werk met veel plezier voor dit dansgezelschap en het sluit aan bij mijn visie dat dans zorgt voor verbinding tussen verschillende mensen.
Wat is jouw visie op danseducatie dan?
Mijn visie op danseducatie is dat dans de mogelijkheid biedt tot het ervaren van beweging op een creatieve, uitdagende, explorerende, communicatieve en afwisselende manier. Je leert je lichaam en geest kennen en ontwikkelen door danstechniek, improvisatie, samenwerking, dansbeleving, communicatie en muzikaliteit. Als docent zet je leerlingen in beweging door het delen van kennis, het observeren, luisteren, het begeleiden en creëer je ruimte voor verbinding.
Dans is voor iedereen en benadert de mens holistisch. In het speciaal onderwijs, bijvoorbeeld, is dans ontzettend waardevol. Dans kan iedereen aanspreken op zijn eigen manieren. De speelsheid in het leren bij dans en het leren vertrouwen op je lichaam kan veel opleveren in de ontwikkeling van een kind.
Wat is het meest inspirerende moment dat je afgelopen jaar met jouw leerlingen hebt meegemaakt?
Wat een moeilijke vraag! Ik denk dat ik elke dag wel een bijzonder moment mee maak. De één blijft je langer bij dan de ander. Een moment die mij bij is gebleven is een leerling in het speciaal onderwijs waar ik les gaf, die eigenlijk niet eens naar een les kon kijken, omdat er te veel prikkels zijn in een dansles. Het moment dat deze leerling zijn eerste danspassen maakte in de les, zonder in paniek te raken, was erg bijzonder.
Wat is jouw grootste 'blooper' van afgelopen jaar?
Dubbele afspraken maken... Ik heb een stuk of acht werkgevers en dat is een hele organisatie en planning. Mag dit nou net niet mijn sterkste punt zijn. Een dubbele afspraak maken en daar net te laat achter komen is voor niemand een pretje. Ik word steeds beter in plannen gelukkig! Zo ben ik weer teruggegaan van een online agenda naar een ouderwetse papieren agenda, waar ik een helder weekoverzicht heb. Ook heeft het mij geholpen niet te veel werk aan te nemen.
Tijdens de lockdown maakte je een dansfilm met je vriend Jordy. Hoe ontstond het idee?
Na al het zware nieuws wilden we iets doen met het thema ‘verbinding’. Mijn vriend Jordy doet veel met community arts. Toevallig zagen we een filmpje op Facebook van Mitchell Rose: Exquisite corps. Hierin gaat de ene danser verder met de laatste beweging van de voorganger. Supermooi! Het kan vanuit huis, dus we dachten: let’s do it! Onze missie was om het binnen een dag af te krijgen. Wij houden wel van een uitdaging!
We hebben de vraag rondgestuurd naar onze vrienden en bevriende dansers: maak een filmpje van hooguit vijf seconden. Met als voorwaarden: het moet thuis zijn opgenomen en beginnen van de laatste beweging van de voorganger. Normaal zou het weken duren voordat zoiets van de grond komt, maar nu kregen we enorm veel reacties!
Ik vind het zelf heel leuk om te editen. Dat doe ik al sinds mijn studententijd bij Codarts en nu ook voor sommige werkprojecten. Ik heb de hele dag achter mijn laptop gezeten, terwijl Jordy de filmpjes sorteerde en mails beantwoordde. Het was echt fijn om na al het slechte nieuws met zoiets leuks bezig te zijn.
Waar haal jij jouw inspiratie voor nieuw lesmateriaal vandaan?
Ik werk ook als uitvoerende danser, dus heb het geluk dat ik constant op verschillende manieren met dans bezig ben en gevoed wordt. Daarnaast geef ik les vanuit verschillende dansgezelschappen, waarbij hun visie en manier van dans doceren inspireert en samenkomt met mijn visie.
Met welk thema ben jij momenteel in jouw danslessen bezig?
Een lesthema waar ik nu veel mee werk is het 3-dimensionaal bewegen. Het bewust zijn van alle vlakken waar je in kan bewegen, de ruimte die om je heen is in alle richtingen. Dit door middel van technische oefeningen, improvisatie en heel belangrijk opdrachten in contact met andere dansers.
Een samenwerkingsopdracht hierbij is het afbakenen van de ruimte van jou partner. Je geeft je partner een "beperking" in ruimte, maar de danser probeert hier in juist zijn vrijheid te vinden. Door de ruimte te zoeken die wel beschikbaar is en in alle richtingen hier in te bewegen. Dit kan met verschillende lichaamsdelen of het lichaam in zijn totaliteit.
Ook het bewegen vanuit/met de wervelkolom geeft veel mogelijkheden in het 3-dimensionaal bewegen. Je kan denken aan de afstand tussen kop en staart, en deze vergroten en verkleinen om zo de connectie in het lichaam beter te begrijpen.
Welk dansboek of dansfilm zou jij de lezers van Dansdocent.nu aanraden?
Boek: Making an Entrance - Adam Benjamin, in 2021 komt een nieuw boek uit. Dit boek gaat over dans in een inclusieve setting. Dit boek leerde mij hoe je dans voor iedereen toegankelijk kan maken zonder diepte te verliezen. Hoe je ruimdenkend kan zijn in beweging.
Film: Rhythm is it! - Een film uit 2004 over de werkwijze van choreograaf Royston Maldoom. Misschien niet altijd volgens het pedagogische boekje, maar ontzettend inspirerend voor docenten die in het voortgezet onderwijs actief zijn. Hij neemt zijn vak intens serieus en dit werkt door op de leerlingen waar hij mee werkt. De film heeft invloed gehad op hoe ik in het VO les geef. Werken met pubers die niet allemaal willen, maakt dat je nog sterker moet geloven in wat jouw vak kan bieden. Het nam mijn angst de leerlingen ‘te veel uit te dagen’ weg.
IN DE SPOTLIGHT
Dansdocent ben je omdat het je passie is, maar wat meer respect en erkenning zou ook fijn zijn. Toch? Daarom interviewen wij regelmatig leden van Dansdocent.nu om hen in de schijnwerpers te zetten en de aandacht te geven die zij verdienen. We vragen hen waarom ze dansdocent zijn geworden, hoe ze het ervaren en wat ze nog zouden willen meemaken. Ook interviewen we regelmatig vooraanstaande en populaire dansdocenten. Laat je inspireren door deze mooie mensen!