In de spotlight: dansdocent in de kinderopvang Naomi Vis

Dansdocent Naomi Vis.

Dansdocent Naomi Vis.

INTERVIEW | Naomi Vis (25 jaar) maakt de unieke combinatie om als uitvoerend danseres en dansdocent ook actief te zijn in de kinderopvang. Vanuit het online platform Tadaah krijgt ze opdrachten aangeboden. Hierdoor leert ze een brede doelgroep aanspreken en nieuwe uitdagingen vinden in het docentschap. Als docent is ze vooral gespecialiseerd in Pop Show Musicaldans, maar ze schrikt er niet van terug om ook andere stijlen of projecten aan te gaan. Momenteel staat ze zoals de meeste dansdocenten les te geven achter de computer. Maar ze wil jullie vooral inspireren om ook aan de slag te gaan in de kinderopvang. 

Hoe oud was jij toen jij jouw eerste danspassen deed? 

Ik heb zelf op een kinderopvang gezeten, dus ik zou daar best voor het eerst gedanst kunnen hebben (lacht). Maar echt de bewuste keuze om te gaan dansen kwam pas veel later, toen ik 14 jaar oud was. Ik startte toen bij het Nederlands Kinder Theater, NKT te Purmerend. Ik kreeg les in zingen, dansen en acteren van verschillende docenten. Naast de reguliere musicallessen volgde ik ook een keuzevak Klassiek Ballet van Esther van Emden. Ik kwam er door dit keuzevak in combinatie met de musicallessen van Bobby Kloek snel achter dat dansen voor mij op nummer één stond.

Waarom heb je ervoor gekozen om dansdocent te worden? 

Ik werd in 2013 aangenomen bij Lucia Marthas in Groningen. Daar bestond de mogelijkheid om twee bachelors naast elkaar te volgen. Een aantal studenten doen dat vanuit de gedachte ‘het kan dus waarom niet?’. Bij mij zit het onderwijzen er wel al vanaf de geboorte in. Mijn vader is gymdocent en het heeft me altijd geboeid hoe je ook dans over kan brengen op anderen. In een ideale wereld wilde ik altijd eerst uitvoerend gaan en dan overstappen naar het docentschap. Tijdens de opleiding merkte ik echter al dat ik het te leuk vond om les te geven en heb het nooit meer losgelaten.

Waar werk je als dansdocent?

Ik heb er voor gekozen om mijn werk als uitvoerend artiest te combineren met lesgeven aan het Nederlands Kinder Theater. Vanuit het NKT word ik de laatste tijd ook steeds vaker ingezet op basisscholen. Ik ga dan langs verschillende scholen om dansles te geven en richting het einde van het jaar coach ik de leerkrachten en leerlingen bij het vormgeven van de musical van groep 8. Daarnaast doe ik ook verschillende projecten als choreograaf voor onder andere NBN Entertainment. .

Tot slot werk ik sinds augustus ook op de kinderopvang voor Tadaah. Dat is een een online platform die vraag en aanbod samenbrengen voor ZZP’ers in de kinderopvang. Ik meld bij hen wanneer ik kan werken en dan word ik daarvoor ingepland. Wie met een diploma docent dans vóór 1 september 2018 werkzaam is geweest in de kinderopvang voldoet aan de kwaliteit-eis. Docenten die nu afstuderen kunnen enkel voor de BSO werken. Ik vind het ontzettend fijn te kunnen werken als ZZP’er in de kinderopvang. Het geeft me meer ruimte om ook uitvoerend werk te blijven doen. 

Bij Tadaah zijn ze op zoek naar meer dansdocenten die in de kinderopvang willen werken. Lijkt jou dat leuk? Meld je dan aan als freelancer!

Ik heb gekozen voor de BSO/dagopvang omdat ik werken met kinderen ontzettend leuk vind. Ik houd ervan om fysiek bezig te zijn, dus het idee van een kantoorbaan zou me al gek maken. Op de BSO en in de dagopvang ben je constant fysiek bezig. Van voetballen, dansen, buiten spelen tot aan verven en knutselen. Als laatste vind ik het heel fijn dat ik, in tegenstelling tot mijn andere werkzaamheden, geen werk mee naar huis neem. Dat is toch heerlijk.
— Naomi over haar werk bij Tadaah.
FB_IMG_1563090769601.jpg

Op welke prestatie ben jij het meest trots?

Voor NBN Entertainment heb ik Afgesloten - De Musical en Prinses Luna en het verdwenen Kerstfeest gechoreografeerd. Het zijn projecten waar ik zelf alles van A tot Z in elkaar mocht zetten. Zowel op het gebied van choreografie als de staging.

Daarnaast merk ik dat kinderen in de kinderopvang ontzettend goed reageren op het bewegen, dansen en de muziek die ik meebreng. Kinderen hebben het van nature mee en willen echt, het kan een uitlaatklep zijn na schooltijd. Ik ben dan ook wel trots dat ik daaraan bij kan dragen.

Met welk thema ben jij momenteel in jouw lessen bezig? 

Ik werk voornamelijk vanuit Pop Show Musicaldans. Het is een combinatie van de echte musicalsong met show en pop elementen. Het is heel erg hip en uptempo. Daarnaast werk ik ook projectafhankelijk en ga ik soms meer de richting jazz en hiphop. 

Elke les die ik geef is anders. Het is een wezenlijk verschil of iemand eenmalig les krijgt op een BSO of dat ze vast op les zitten. Wanneer kinderen slechts een eenmalige dansles krijgen staat dansplezier op nummer één. Daarnaast vind ik het belangrijk om een veilige leeromgeving te creëren. Als docent zit daar ook mijn kracht. Door middel van gezelligheid af te wisselen met een strengere noot. Zo komt elke leerling in zijn eigen kracht. Op een BSO is het leuk om de leerlingen te laten battlen, om ze zelf iets te laten maken en om bijvoorbeeld in te gaan op de hype van dat moment.

Bij mijn vaste leerlingen vind ik basisdiscipline erg belangrijk. Zelf heeft me dat echt verder geholpen. Ik start de les met een uitgebreide warming-up, technische oefeningen, isolaties en passentraining. De stof moet steeds in behapbare stappen aangeboden worden. Vervolgens ga ik verder met een choreografie. Muzikaliteit en creativiteit zijn gedurende de hele les belangrijke elementen. In alles wat ik aanbied zoek ik steeds de link met de leefwereld van de kinderen. Zoals een battle, de muziekkeuze, of zelf poses verzinnen.

In de kinderopvang ligt het grootste leerdoel voor mijzelf altijd op het betrekken van zoveel mogelijk leerlingen. Niet iedereen vindt het leuk om te dansen. Daar ligt voor mij de uitdaging. Ik wil proberen om iedereen mee te krijgen. Dat doe ik vooral door geruststelling, muziekkeuze en dansspellen. 

musical 2020-33.jpg

Hoe zorg jij ervoor dat je jezelf blijft ontwikkelen als dansdocent?

Ik probeer zelf heel veel danslessen te volgens om me als dansprofessional te ontwikkelen. Dat doe ik vooral bij Amsterdam Dance Center bij docenten als Tara J. Masimer en Eva Scheffers. Doordat ik zelf aan de slag blijf voel ik ook de inspiratie en creativiteit wanneer ik mijn eigen dansles ontwerp en voorbereid. Als ik nieuwe musicalprojecten aanga, dan verdiep ik me in de musicals door het onderzoeken van beeldmateriaal en achtergrondinformatie. 

Kan jij rondkomen van jouw beroep als dansdocent? 

Mijn oorspronkelijke idee was om fulltime als uitvoerend artiest aan de slag te gaan. Daarvan kan je helaas niet altijd rondkomen. Als dansdocent kan ik wel makkelijk rondkomen. Door de combinatie van de kinderopvang met dansles geven lukt dat prima. 

Ik vind dat je steeds de balans moet opmaken tussen welke banen je aanneemt. Ik stop bijvoorbeeld ontzettend veel tijd in voorbereidingen. Alles moet tot in de puntjes kloppen. Meer danslessen geven zou ervoor zorgen dat ik dat minder leuk ga vinden.

In totaal geef ik drie dagen les en sta ik twee dagen in de kinderopvang. Oorspronkelijk werkte ik daar in loondienst. Dat is ontzettend fijn met zekerheid voor je inkomsten. Vanaf augustus ben ik overgeschakeld op een freelancer statuut. Het bevalt me ontzettend goed, omdat ik meer ruimte en flexibiliteit behoudt voor mijn uitvoerende werk. 

Wat is jouw grootste droom om nog als dansdocent te verwezenlijken?

Ik wil nog ontzettend veel dingen doen en bereiken als dansdocent. Ik zou het super tof vinden om met getalenteerde kinderen eigen dans/zang voorstellingen te maken en daarnaast lijkt het me gaaf om leerlingen privé te begeleiden en/of jong talent klaar te stomen voor hun vervolgopleiding. Tot slot zou ik misschien ook wel willen lesgeven op een van die vervolgopleidingen.

Als je een tip zou mogen geven aan jonge dansdocenten... Welke tip zou je dan geven? 

Blijf jezelf steeds ontwikkelen en niet in oude patronen vallen, want de wereld gaat door. Voorbereiding vind ik daarom ook heel erg belangrijk. Zelf begin ik steeds met het zoeken naar een thema en doelstellingen. In de kinderopvangcontext vind ik het belangrijk om te werken aan het dansplezier. Na een stevige opwarming die het bloed laat stromen moet je inzetten op choreografie. De nadruk ligt dan op groepsgevoel en creatieve ontwikkeling. 

Dit artikel werd mede mogelijk gemaakt door Tadaah.


IN DE SPOTLIGHT

Dansdocent ben je omdat het je passie is, maar wat meer respect en erkenning zou ook fijn zijn. Toch? Daarom interviewen wij regelmatig leden van Dansdocent.nu om hen in de schijnwerpers te zetten en de aandacht te geven die zij verdienen. We vragen hen waarom ze dansdocent zijn geworden, hoe ze het ervaren en wat ze nog zouden willen meemaken. Ook interviewen we regelmatig vooraanstaande en populaire dansdocenten. Laat je inspireren door deze mooie mensen!

Maud.png

Maud Tielemans

Maud Tielemans is redacteur Werkplezier & Didactiek. Daarnaast is ze sinds januari 2021 verantwoordelijk voor de spotlight interviews. Ze studeerde danseducatie (BA) en kunsteducatie (MA) bij Codarts Rotterdam. Daarnaast studeerde ze kunst- en cultuurmanagement aan de Universiteit Gent. Momenteel werkt Maud als coördinator Dans voor de Kunstacademie Halle, Educatiemedewerker en kinderrepetitor voor De Dutch Don’t Dance Division in Den Haag en leidt ze haar eigen gezelschap Project C. Vanaf september 2020 werkt Maud weer op Codarts als stage- en scriptiebegeleider en docent Pedagogiek.