Lucia Marthas: “Werk met je leerlingen aan basistechniek en creativiteit”
TRENDS & CURRICULUM | Voor de allereerste podcast over de ‘Dansdocent van de Toekomst’ ging redacteur Sanne Fokkens in gesprek met Lucia Marthas. Zij spraken over het curriculum van de hbo-bachelor Docent Dans van het Lucia Marthas Institute for Performing Arts (LMIPA) in Amsterdam en Groningen. Volgens Lucia mogen wij, de dansdocenten van nu, de elementen van dansexpressie weer in ere herstellen bij onze leerlingen. Zodat zij op het LMIPA die herwonnen creativiteit van de toekomstige studenten weer kunnen laten floreren. Wil je weten wat Lucia nog meer vertelt? Bijvoorbeeld over het meester-gezel principe op haar instituut, danseducatie in het PO en VO, en de barre in haar slaapkamer? Luister dan naar de podcast! Of lees Sanne’s reflectie op het interview.
Reflectie: het meester-gezel principe & ‘dans voor iedereen’
Een aantal punten uit het podcast interview met Lucia Marthas van 26 maart zette mij aan het denken. Zo zegt zij over de studenten docent dans: “...omdat ik ervan overtuigd ben dat ze een meester-gezel moeten hebben om het vak echt goed te leren.”
Het unieke van de hbo opleiding Docent Dans op het Lucia Marthas Institute for Performing Arts (LMIPA) is namelijk de kleine klassen die uit slechts tien studenten bestaan. Vanaf het derde jaar krijgen ze een ‘meester’ toegewezen in de dansstijl die zij als hun specialisme kiezen. Zo is Lucia zelf meester in de stijl ballet en loopt er één leerling met haar mee aan wie ze al haar kennis kan overdragen. Wat een geluksvogel!
Het meester-gezel principe is geen nieuwe uitvinding. Het bestaat al sinds de Middeleeuwen en werd toen uitgevoerd door de gilden. Het is wel uniek dat het op deze manier opnieuw wordt toegepast binnen een dansopleiding. Natuurlijk zou je willen dat elke hbo en mbo dansdocenten opleiding dat principe hanteert. Want wie profiteert er nou niet van één op één aandacht en het letterlijk mee kunnen kijken in de professionele werkpraktijk van ‘de meester’ met jarenlange ervaring?!
Maar als alle klassen van al deze opleidingen zo klein zouden zijn, zouden we dan wel genoeg dansdocenten hebben om onze kinderen, tieners, volwassenen en senioren uit heel Nederland dansles te geven? Want zoals Lucia zelf ook zegt, zijn ze een “groot voorstander van dans voor iedereen.” Op dit moment gaan zij drie keer per week ‘live’ op Instagram voor alle kinderen van Nederland. Zo zou dat volgens Lucia ook dagelijks op school moeten gaan. Tussen de lessen door moet er meer bewogen worden, want zo zegt zij: “Ik geloof erin dat als je beter kan coördineren dat je beter kan rekenen.”
Daar zijn de afgelopen jaren meerdere onderzoeken naar gedaan en methodes in ontwikkeld zoals: het lesprogramma Fit & Vaardig op school. Hier schrijft leraar24.nl al in 2016 over: “Kinderen die aan dit programma meededen, boekten al na twee jaar een leerwinst van vier maanden.” Ook het Canadese CBC news refereerde toen aan dit Nederlandse onderzoek met geweldige resultaten. Deze methode is gericht op het basisonderwijs en vooral op sport, dus luister wat Lucia zegt over dansend en zingend leren in de podcast. En eveneens over het VO zegt Lucia Marthas: “Ik denk dat ze drie uur LO in het voortgezet onderwijs moeten gaan veranderen naar één uur LO en twee uur dansen.”
Zowel op het PO als op het VO kan dans natuurlijk vallen onder Gym/LO én Kunstzinnige Vorming/Kunstvak, maar zelfs het SLO.nl spreekt in haar kerndoelen voor het PO telkens over ‘bewegen op muziek’. Schilderen en zingen worden letterlijk genoemd, maar ‘dansen’ niet. Deze kerndoelen zijn geformuleerd in 2006. Hoog tijd dus om de kunstvorm dans bij de naam te noemen! Dit in navolging van Tony Hall die in 2007 in Engeland al betoogde voor het vak ‘LO, Sport en Dans’ op Engelse scholen. Rozemarijn Schouwenaar en ik schreven daar in 2009 voor Kunstfactor (nu LKCA) een webpublicatie over: Dansonderwijs in Engeland.
Zijn we dan toch 11 jaar blijven steken? Nee, dat geloof ik zeker niet. Het feit dat dansen alom vertegenwoordigd is op TV, internet, TikTok etc. maakt het normaler en gangbaarder voor iedereen. Zodat al die (afgestudeerde) dansdocenten binnen nu en afzienbare tijd, ook op al die PO en VO scholen kunnen en moeten werken! De dansdocenten van het LMIPA zijn er straks in ieder geval meer dan klaar voor.
Sanne Fokkens.
…
Lees je liever het interview? Log dan in om toegang te krijgen tot de rest van dit artikel!
Dansdocent van de Toekomst
Met de podcast ‘Dansdocent van de Toekomst’ houden wij jullie op de hoogte van trends op het gebied van danseducatie! Sanne Fokkens, redacteur van Dansdocent.nu, gaat namelijk in gesprek met de artistiek leiders van de opleidingen Docent Dans van dansacademies in Nederland en Vlaanderen. Enkele vragen die aanbod komen zijn: Wat is daar de afgelopen tien jaar veranderd in het curriculum? Hoe kunnen dansdocenten hun leerlingen het beste voorbereiden op zo’n opleiding? En hoe zien zij de ‘dansdocent van de toekomst’?