Dans in het basisonderwijs: waarom en hoe?

Foto: Getty images.

Foto: Getty images.

WERKPLEZIER & DIDACTIEK | Dans in het primair onderwijs betekent dat ieder kind kennis maakt met dans. Ook kinderen die anders niet met dans in aanraking zouden komen! En dat is belangrijk, want dans in het onderwijs is meer dan alleen een dansje leren. Om dit goed aan te pakken, bespreken Maud Tielemans en Lynn Kosakoy in dit artikel drie theorieën en vier methodes om dans in haar kracht op een basisschool aan te bieden. Zo ga je goed voorbereid na de zomer het nieuwe schooljaar in!

Twee brillen, één visie 

In dit artikel krijg je advies van niet één, maar twee van onze redacteuren. Maud Tielemans en Lynn Kosakoy specialiseerden zich tijdens hun master Kunsteducatie in dans in het onderwijs. Zij schrijven hier aan de hand van drie theorieën voor jou op waarom dans in het basisonderwijs zo belangrijk is. Ook bespreken ze vier handige methodes waarmee jij als dansdocent het vak dans in het basisonderwijs nóg meer kracht kan bijzetten.  

Maar eerst willen ze jullie graag meenemen in hun eigen visie op dansonderwijs. Voor Maud geeft dans (en andere kunstvormen) kinderen in het basisonderwijs de kans om betekenis te geven aan de wereld waarin zij leven. En laat ons toegeven: die wereld is niet altijd makkelijk om in te bestaan. Dans kan de kinderen op een non-verbale manier kennis laten maken met zichzelf, de ander en deze wereld, en hen helpen zich te uiten. De insteek vanuit de cognitiewetenschappen mag daarbij niet vergeten worden. Kijk maar naar Cultuur in de Spiegel van Barend van Heusden (daarover later meer!). Want dans is niet alleen een middel om je uit te drukken, het is ook een cognitieve vaardigheid.

Lynn kan niet anders dan hierbij aansluiten. Kunst en kunsteducatie zijn prachtige manieren om leerlingen een kijkje in de wereld te geven, hierop te reflecteren, en van elkaar en over de wereld te leren. Dans is daarin niet anders! Maar het speciale van dans, vindt Lynn, is dat je moet werken en presenteren met je eigen lichaam. Daarvoor is het belangrijk dat je kennis hebt van je eigen lichaam en weet wie je bent als persoon. Dans kan zo een fysiek (reflectie)middel zijn om jezelf, de anderen om je heen en de wereld te leren kennen. Een non-verbale manier om na te denken over hoe je - letterlijk en figuurlijk - beweegt met de anderen in die wereld of de maatschappij. 

Waarom? Drie theorieën 

Dans is volgens ons daarom van groot belang in het primair onderwijs. Daarvan hoeven wij jou als dansdocent waarschijnlijk ook niet te overtuigen. De vraag is alleen hoe we dit belang vanuit theorie en onderzoek kunnen bekrachtigen. Zodat wanneer schooldirecteuren aan je vragen waarom zij jou als dansdocent zouden moeten inhuren, je goed voorbereid bent om daar een overtuigend antwoord op te geven. Een antwoord dat aansluit bij hun belevingswereld!

Wil je verder lezen? Log dan in om toegang te krijgen tot de rest van dit artikel! Of neem onze gratis glossy mee bij één van deze danswinkels.


WERKPLEZIER & DIDACTIEK

Over één ding zijn dansdocenten het allemaal eens: wat een uitdagend en veelzijdig beroep hebben wij! Door middel van dans kunnen wij leerlingen begeleiden in hun algemene leerproces. Aan de hand van verschillende didactische werkwijzen leren we ze elke keer dat stapje meer. En dat geeft ons voldoening. Als dansdocent sta je er echter ook vaak alleen voor. Het is vaak creatief zoeken naar oplossingen voor de problemen waar je tegenaan loopt. Hoe bereid je je schooljaar voor? Hoe ga je te werk binnen verschillende contexten? Hoe gaan we de eindvoorstelling vormgeven? Maar vooral… Hoe behoud ik plezier in mijn beroep? Dat alles lees je in de rubriek ‘Werkplezier & Didactiek’!

Lynn 2021.png

Lynn Kosakoy

Lynn Kosakoy is redacteur Trends & Curriculum én Werkplezier & Didactiek. In 2017 studeerde Lynn af als dansdocent aan ArtEZ in Arnhem. Recent behaalde zij ook haar master Kunsteducatie aan ArtEZ in Zwolle. Haar specialisme is ‘dansant burgerschap’ in het primair onderwijs. Lynn werkt als dansdocent op dans- en basisscholen. Daarnaast is ze verbonden aan Cultuureducatie met Kwaliteit en de opleiding Docent Dans van ArtEZ. Voor Dansdocent.nu gaat Lynn in gesprek met de educatieve afdelingen van Nederlandse en Vlaamse dansgezelschappen. Ze vraagt hen naar hun drijfveren en de aansluiting van hun visie op het (dans)onderwijs en de maatschappij.

Maud 2021.png

Maud Tielemans

Maud Tielemans is redacteur Werkplezier & Didactiek. Ze studeerde danseducatie (BA) en kunsteducatie (MA) bij Codarts. Daarnaast studeerde ze kunst- en cultuurmanagement aan de Universiteit Gent. Momenteel werkt ze als docent pedagogiek bij Codarts, als onderzoeker aan LUCA School of Arts en als dansdocent bij het DKO in Vlaanderen. Voor dansdocent.nu vertaalt ze wetenschappelijk onderzoek naar praktische tips zodat dansdocenten het hele jaar door met plezier lesgeven.