In de spotlight: Dominique Dolstra, eigenaresse van Dolstra Dance Centre
INTERVIEW | Dominique Dolstra (33 jaar) is de eigenaresse van Dolstra Dance Centre, al veertig jaar een begrip in IJsselstein en omstreken. Een inspirerend familiebedrijf: haar oma was danseres en haar moeder zette in 1980 de dansschool op. Dochter Jasmijn (4 jaar) danst inmiddels ook en assisteert bij workshops aan kinderen. Dolstra Dance Centre hanteert een ‘allround’ visie op danseducatie. Dat wil zeggen dat leerlingen in één les altijd twee dansstijlen voorgeschoteld krijgen. Sinds 2014 geeft Dominique leiding aan deze dansschool. Hoe ze dat doet, lees je in dit interview!
Waarom heb je ervoor gekozen om dansdocent te worden?
Formeel begon ik met dansen toen ik 2 jaar was, maar informeel danste ik al met mijn moeder (tevens dansdocent) in haar buik mee. Dans stroomt door mijn DNA! Mijn oma, Nelly Homan, gaf als professioneel danseres haar passie door aan mijn moeder, Jos Dolstra. Mijn moeder opende in 1980 de dansschool waar ik nu leiding aan geef. Op mijn 14e begon ik met lesgeven en ik heb een part-time opleiding tot dansdocent gevolgd bij SKVR in Rotterdam. Met ons verhaal stonden wij al een paar keer in de krant!
In 2014 heb ik de leiding over de dansschool overgenomen. Om tot deze bewuste keuze te komen heb ik mezelf eerst breder ontwikkeld door Psychologie en Bestuurskunde te studeren. Na vijf jaar als accountmanager in het bedrijfsleven gewerkt te hebben, voelde ik dat mijn hart bij de dansschool ligt. Daarnaast startte mijn moeder een tweede bedrijf, post-hbo coach opleiding Body & Mind Language, wat steeds meer aandacht van mijn moeder nodig had. Op natuurlijke wijze pakte ik daardoor meer de organisatorische en leidinggevende rol over binnen de dansschool. In 2014 kwam er ruimte voor mij vrij om de dansschool over te nemen. Deze kans heb ik met beide handen aangegrepen!
Wat vindt je mooi aan het beroep dansdocent?
Ik geniet ervan om mensen in beweging te brengen en mijn (familie)passie voor dans te mogen delen. Als dansdocent raakte het mij dat je naast het aanleren van danstechniek en verschillende dansstijlen, ook veel in beweging brengt in de persoonlijkheid van leerlingen. Verlegen personen zag ik meer ruimte innemen wanneer ze met showdance en hiphop in aanraking kwamen. Temperamentvolle mensen leerden meer organisch met het geheel en met anderen mee te bewegen. Mijn drive om hierin iets te betekenen heeft een grote rol gespeeld in mijn besluit een carrièreswitch te maken.
Welke invloed heeft jouw achtergrond in bestuurskunde op jouw rol als leider van Dolstra Dance Centre?
Het maakt dat ik sterk bezig ben met mijn maatschappelijke rol van de dansschool. Ik voel me verantwoordelijk om iets terug te geven aan de plaats waar wij zitten, IJsselstein. Wij verzorgen vele gratis workshops om mensen in beweging te brengen. Dit doen we bijvoorbeeld bij kinderen op scholen maar ook bij dementerende ouderen in verzorgingstehuizen. We dansen met baby's bij kinderopvangcentra, maar bouwen ook een feestje met tieners bij middelbare scholen. Daarbij zit ik ook in het bestuur van de Oranjevereniging, waarbij wij ik onder andere. de vergunning regel voor Koningsdag, Bevrijdingsfeest en Dodenherdenking. Ik vind mijn relatie met de gemeente erg belangrijk en mijn team en ik zetten ons daar sterk voor in.
Op welke prestatie ben jij het meest trots?
Ik ben er trots op dat overname van de dansschool zo goed is verlopen. Onze leden hebben het als een normaal en geleidelijk proces ervaren. We hebben nog steeds dezelfde ‘unieke’ visie, alleen heb ik onze uitstraling meer naar deze tijd getrokken. De naam is gewijzigd naar Dolstra Dance Centre en de branding is frisser met een nieuw logo en nieuwe website. Binnen die aanpassing ben ik in staat geweest om de naam 'Dolstra' waar we bekend mee zijn hoog te houden.
Wat is jouw grootste 'blooper' van afgelopen jaar?
Naast doceren, leidinggeven en presenteren, treed ik zelf ook nog op. Soms is dat een beetje ‘too much’. Ik was een keer zo bezig zijn met de organisatie van alle groepen tijdens een optreden, dat ik zelf in een verkeerde kleur legging het podium opliep bij een choreografie. Tijdens het optreden heb ik mezelf van het podium gelanceerd, een andere legging aangetrokken en ben ik weer ingevlogen alsof er niets aan de hand was…
Welke dansdocent is jouw rolmodel?
Mijn moeder Jos Dolstra. Zij heeft mij een unieke allround scholing meegegeven. Op jonge leeftijd leerde ik al verschillende stijlen op te pakken binnen dezelfde les. Ook ging ik jaarlijks met haar mee naar het buitenland om bijscholingen te volgen. Toen vond ik het als kind overigens heel normaal om in Frankrijk met gezelschappen mee te trainen. Achteraf realiseer ik me wel dat dit bijzonder knap was van een kind van 12 jaar!
Ook op het gebied van didactiek en methodiek is mijn moeder de grootste inspiratiebron. Wij nemen in de lessen bijvoorbeeld ruim de tijd voor een goede warming-up, waarbij aandacht is voor techniek, krachtontwikkeling en stretchen. Ook het aanleren van draaien, slide, hinge, isolatie- en coördinatie oefeningen heb ik methodisch van haar overgenomen.
Didactisch gezien is de relatie die mijn moeder legt tussen beweging en emotie ook een inspiratiebron. Dansen is voor ons meer dan het aanleren van pasjes. We maken leerlingen bewust dat er een beweegreden is waar de dansbeweging uit ontstaat. Ik vind het boeiend als dansers door deze aanwijzing meer vanuit een verhaal gaan dansen.
Met welk thema ben jij momenteel in je lessen bezig? Hoe heb je dat vormgegeven?
Ik geef diverse leeftijdsgroepen en niveaus les, waarbij ik thema's laat aansluiten op de doelgroep. Mijn les voor professionals heb ik momenteel rondom het Laban thema 'ruimte' gebouwd.
In de technische plie en battement oefeningen heb ik de plaatsingen van de armen en benen dusdanig verwerkt, dat deze zowel voor, zij, achter, midden, hoog en laag bewegen. Vervolgens heb ik een oefening waarbij de leerlingen vrij door de ruimte bewegen, waarbij ze alle gaten in de ruimte moeten vullen. Dit wordt aangevuld door de opdracht dat steeds vier afwisselende mensen laag moeten bewegen. Naast bewustwording over ruimte, brengt dit ook veel plezier met zich mee!
In mijn didactiek stimuleer ik leerlingen om met hun ruimte binnen de ruimte (en ruimte tot elkaar) om te gaan. Ruimte is ook een aspect wat naar de persoonlijkheid kan worden doorgetrokken. Gun jij jezelf ruimte? Durf jij jezelf te tonen? Het is genieten als je ziet hoe leerlingen zich openen, met hun hart dansen en hoe de choreografie dan zoveel meer wordt dan een reeks van technieken.
Wat moet er volgens jou gebeuren om de sociaaleconomische status van dansdocenten in de Nederlandse maatschappij te verbeteren?
Te beginnen bij de erkenning van dans als sport door onze regering. Nu dans zijn intrede doet bij de Olympische Spelen, lijkt me dat wel eens tijd! Voor dansschoolhouders zou de erkenning van dans als sport BTW voordelen met zich meebrengen. Sportschoolhouders hoeven voor volwassenen minder BTW (9%) af te dragen dan dansschoolhouders (21%). Voor onze concurrentiepositie (ten opzichte van bijvoorbeeld sportscholen) zou dit zijn voordelen hebben.
IN DE SPOTLIGHT
Dansdocent ben je omdat het je passie is, maar wat meer respect en erkenning zou ook fijn zijn. Toch? Daarom interviewen wij regelmatig leden van Dansdocent.nu om hen in de schijnwerpers te zetten en de aandacht te geven die zij verdienen. We vragen hen waarom ze dansdocent zijn geworden, hoe ze het ervaren en wat ze nog zouden willen meemaken. Ook interviewen we regelmatig vooraanstaande en populaire dansdocenten. Laat je inspireren door deze mooie mensen!