Dansen buiten de maatschappelijke hokjes en verwachtingen

Ilja Geelen.

YOUNG DANCE PROFESSIONAL | Ilja’s inspirerende herontdekking van dans zet zich voort in Zürich, waar het nagesprek van een bijzondere contactimprovisatie haar nieuwe inzichten geeft. Haar verfriste blik op dans komt nu samen met haar antropologische achtergrond. Ze begint steeds meer woorden te vinden voor wat ze gevoelsmatig al wist: dat dans en cultuur innig met elkaar verweven zijn, maar elkaar ook kunnen uitdagen en aandrijven tot verandering. Een reflectie op het nut van functieloze kunst en de meerwaarde van dans voor de wetenschap.

Participerende observatie

“Dus ik vertelde mijn huisgenoot: ‘en toen deed ik die contactimprovisatie met dat meisje, en ze was zó mooi…’” zegt Matthias. Hij was mijn danspartner in de workshop Stream-Flow, de methode van somatisch bewegingsonderzoek van Heidi Vierthaler. Ik ben speciaal van Zuid-Frankrijk naar Zürich afgereisd om me vier dagen onder te dompelen in haar workshops. Matthias heeft de mazzel op maar een paar minuten van de dansschool vandaan te wonen. Hij blijft net als ik na de les nog even hangen om na te praten. ‘Dat meisje’ waarover hij praat, dat ben ik…

Ik glimlach een beetje ongemakkelijk als reactie op het indirecte compliment van mijn nieuwe kennis. Waar gaat dit heen? “… maar toen dansten we samen en toen verdween dat allemaal. Je weet wel, als jongetje op het speelplein zag ik soms een meisje en die was dan té mooi, dan durfde ik niet te praten. Dat was dan te…” “Intimiderend?” vul ik aan. Ik ken het gevoel; ook ik had zowel meiden als jongens in mijn klas gehad die out of my league leken. “Ja, maar toen wij samen dansten, toen verdween dat. Er was alleen maar het contact, het aanvoelen van dat huidcontact en daarop reageren in het moment – buiten alle maatschappelijke hokjes en verwachtingen.” 

Ik had er nog niet zo over nagedacht, maar ik begrijp meteen wat Matthias bedoelt. Hij is nieuw in de danswereld; wellicht dat hij er daardoor zo mooi op kan reflecteren. Ik voel meteen aan dat hij gelijk heeft. Toen wij samen dansten vergat ik alles wat ons eventueel in hokjes zou kunnen plaatsen. Dat hij man is en ik vrouw, dat hij geen geschoolde danser is en ik wel, en dat ik contactimprovisatie eigenlijk moeilijk en eng vind. Hoe het eruit zag wat we deden, vergat ik ook. Er vond een reset plaats, heel even bestond ik als mens en als lichaam buiten de maatschappij waardoor ik ben gevormd. Heel even maar, want in de volgende opdracht, waarin we elkaar niet meer met de ogen dicht leidden maar gericht naar elkaar moesten kijken, kwamen maatschappelijke normen weer bovendrijven. 

Wil je verder lezen? Log dan in om toegang te krijgen tot de rest van dit artikel!


YOUNG DANCE PROFESSIONAL

Hoera! Je bent afgestudeerd als dansdocent. En nu?! Er gaat een nieuwe wereld voor je open. Je hebt al lang door dat de danswereld oneindig veel rollen en werkvormen kent. Maar welke past het beste bij jou? Onze Young Dance Professional laat zien dat je het allemaal niet meteen hoeft te weten. Dit jaar vertelt Ilja Geelen hoe zij op eigen tempo dans herontdekt zonder de regels van een opleiding. Al dansend, docerend, makend, ondernemend en onderzoekend reist ze naar onder andere Frankrijk en Marokko. Daarvoor verbreedt zij letterlijk haar horizon.

Ilja Geelen

Ilja Geelen is redacteur Young Dance Professional. In 2019 studeerde ze af aan de bacheloropleiding Docent Dans bij ArtEZ in Arnhem. Daarna volgde ze de master Culturele Antropologie en Ontwikkelingsstudies aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, waarvan ze in juni 2021 is afgestudeerd. Tijdens haar masterstudie gaf ze les in modern jazz aan leerlingen tussen de 6 en 60 jaar oud, en schoolde ze zich bij tot jeugdtrainer boulderen in een indoor klimhal. Voor Dansdocent.nu schrijft ze over de uitdagingen die ze tegenkomt tijdens haar eerste projecten als dansdocent-antropoloog in onder andere Frankrijk en Marokko.