In gesprek met dansdocent en artistiek leider Marjon van Grunsven

Marjon van Grunsven. Fotograaf: Alex Pestov

Marjon van Grunsven. Fotograaf: Alex Pestov

ONLINE VOOR DANSDOCENTEN | Coach Esther Nederpelt gaat in gesprek met Marjon van Grunsven, danser, dansdocent, choreografe en artistiek directeur van Cirque du Soleil. Ze praten over het mooie vak dansdocentschap en over de kracht van 'de inspirerende dansdocent' in betekenis voor de jonge danser. Zij vertelt over haar artistieke visie vanuit haar gezelschap Memento Dance Company en haar werk als artistiek directeur. Marjon rondde haar opleiding bij Lynn Simonson in New York af, wat haar als dansdocent heeft gevormd. Meer weten? Bekijk de video of lees het interview!

Zij geloofden in mij

Als 5 jarig meisje kreeg ik een tour door het theater waarbij ik tijdens de tour achterbleef en op mijn rug op het podium ben gaan liggen en toen wist ik het: dit wordt mijn huis, ik wil mijn hele leven in theater het doorbrengen! Ik ben toen op ballet gegaan en later op jazzdans en moderne dans. Toen bleek dat ik niet het lichaam had om een ballerina te worden dacht ik ‘dan wordt ik toch een andere danseres!’

Mijn sterke wilskracht om danseres te worden werd gevoed door mijn dansdocenten van toen, waaronder Dorry Langenberg, Yvon Den Dekker en Irma van Altveer, waaraan ik veel te danken heb. Vooral de aanmoediging die ik van ze kreeg heeft me zo’n drive gegeven om ervoor te gaan; zij geloofden in mij waardoor ik door heel het land audities deed en werd aangenomen.

Persoonlijke unieke mogelijkheden

Na een jaar in de opleiding Jazz uitvoerend en Musical Show Dans in Tilburg onder leiding van Ria Martens kwam ik in aanraking met de Lynn Simonson Jazz technique, toen Katiti King uit New York op bezoek kwam in Nederland. Ik werd op slag verliefd op deze danstechniek.

In de Simonson techniekles wordt er naar elk individu in de les gekeken, de les is als het ware een anatomische studie in bewustwording van je eigen lichaam, van jouw eigen unieke mogelijkheden. Vragen als ‘wat drijft jouw persoonlijk, wat kan jouw lichaam’ zorgen voor zo’n bijzondere les, waarbij het erom gaat dat jouw lichaam alles kan uitvoeren ook al is het niet het ‘perfecte’ lichaam.

En daarbij zijn de jazzdans en het ritme in het lichaam een grote bron van waaruit de bewegingen ontstaan en ik voelde toen diep in mezelf: dit wil ik gaan studeren!

Wil je verder lezen? Log dan in om toegang te krijgen tot de rest van het artikel!


ONLINE VOOR DANSDOCENTEN

Voor haar YouTube kanaal ‘OnLine voor dansdocenten' gaat dansdocent en coach Esther Nederpelt in gesprek met dansdocenten over hun werk. Want veelal worden er dansers of choreografen geïnterviewd, of zien we eindresultaten van het werk van een dansdocent, maar wat gebeurt er nu eigenlijk tussen de vier muren van de dansstudio? Daar, waar de danscarrière van velen is begonnen? Esther haalt de inhoudelijke kracht van de dansdocenten naar voren, met vragen als: Wat beleven de dansdocenten? Wat is hun missie? Hoe beleven zij de dansleerlingen? Wat kunnen zij vertellen over de leerprocessen die ze tegenkomen? Wat voor betekenis geven zij aan dans? En hoe dragen zij dans over?

Schermafbeelding 2019-08-15 om 14.50.54.png

Esther NEderpelt

Esther Nederpelt is gastredacteur van Dansdocent.nu. In 2004 studeerde ze af in de opleiding Docent Theaterdans aan de Hogeschool voor de Kunsten in Amsterdam. Ze geeft dansles in jazz en moderne dans en heeft met de meest uiteenlopende groepen gewerkt: kinderen vanaf 3 jaar en ouder, jongeren in justitiële inrichtingen, studenten aan de dansvakopleiding en volwassenen tot 80 jaar. De afgelopen jaren heeft Esther zich beziggehouden met het wel en wee van de dansdocent. Ze werkt als coach voor dansdocenten en heeft het Intervisie Netwerk voor Dansdocenten opgericht.