Aesha Ash eerste zwarte dansdocent aan de School of American Ballet

Fotograaf: Courtney Collins, via School of American Ballet

Fotograaf: Courtney Collins, via School of American Ballet

DIVERSITEIT | Ballerina Aesha Ash geeft vanaf deze maand les bij de School of American Ballet. Ze is daarmee de eerste zwarte dansdocent met vast contract bij deze prestigieuze balletacademie in New York City, die in 1934 is opgericht door George Balanchine.

Eerste zwarte dansdocent

De prestigieuze School of American Ballet bestaat al 86 jaar, maar had niet eerder een zwarte dansdocent. Nu wel! Vanaf september 2020 is Aesha Ash onderdeel van het vaste docententeam. De ballerina, die zelfde ooit les volgde bij deze balletacademie en van 1993-2003 danste bij het New York City Ballet, werd al in 2015 lid van een comité voor diversiteit en werkte daarna als gastdocent voor de opleiding.

De School of American Ballet, die opgericht is door de beroemde choreograaf George Balanchine, had vanaf het begin de missie om net zoveel zwarte als blanke leerlingen te hebben. Maar dat gebeurde niet. Omdat alleen alumni van de school daar als docent aan de slag mochten, waren er mede daarom tot nog toe geen zwarte dansdocenten. De huidige artistiek directeur, Jonathan Stafford, wil daar graag verandering in brengen en geeft daarom Aesha Ash een vast contract.

We can’t just rely on that system that put a lot of barriers in place to anyone of color joining the faculty. We’re not going to be fully an equitable institution if we don’t have people of color in leadership roles.
— Jonathan Stafford, artistiek directeur School of American Ballet

Ballerina Aesha Ash

Aesha Ash groeide op in Rochester New York en volgde zelf de opleiding van de School of American Ballet. In 1996 werd ze onderdeel van het New York City Ballet, maar ze had altijd het gevoel dat ze vanwege haar huidskleur extra hard moest werken om erkend te worden.

Back then I wasn’t just dancing for myself, and I wasn’t just dancing to rise through the ranks and be seen by a director to promote me. It was so much bigger than that. I was trying to battle stereotypes and biases on that stage every single night. And I succeeded in some and I failed in others.
— Aesha Ash, over haar tijd als ballerina bij het New York City Ballet

Toen ze in 2003 - ontmoedigd - wilde stoppen en op het punt stond om een baan als serveerster aan te nemen, stuurde een vriend haar naar het dansgezelschap van Maurice Béjart in Zwitserland. Hier voelde ze zich meer geaccepteerd. Daarna danste ze ook nog bij Lines in San Francisco en Morphoses, de dansgroep van Christopher Wheeldon.

Na haar zwangerschapsverlof in 2009, besloot ze om stereotypes te ontmantelen die bestaan voor ‘women of color’. Voor het Swan Dreams Project, gebruikte ze ballet en fotografie om te strijden tegen de objectificatie van zwarte vrouwen. Ze liet zich daarvoor als ballerina fotograferen in de straten van Rochester met kinderen uit de wijk.

Bronnen