Michaela de Prince speelt hoofdrol in dansfilm Coppelia
DANSFILM | Deze maand zijn de opnames begonnen voor Coppelia, een bioscoopfilm gebaseerd op het gelijknamige klassieke ballet uit 1870. Deze dansfilm is een combinatie tussen ballet en animatie: een vorm die bijna nooit eerder in de bioscoop te zien is geweest. Het is een initiatief van Ted Brandsen van Het Nationale Ballet. De hoofdrol wordt gedanst door sterdanseres Michaela DePrince. De film zal naar verwachting eind 2020 in de bioscoop te zien zijn.
Dansfilm Coppelia
De film zal naar verwachting eind 2020 in de bioscoop te zien zijn. De choreografie wordt gemaakt door de artistiek leider van Het Nationale Ballet, Ted Brandsen. Hij maakte in 2008 al een moderne versie van het ballet, en daarop is de speelfilm gebaseerd. Brandsen: "de film is opnieuw een totaal nieuwe creatie met nieuwe muziek en een nieuwe interpretatie van het ballet." Het oorspronkelijke verhaal uit de 19e eeuw ging over een poppendokter, dokter Coppelius. "In onze versie hebben we het naar de huidige tijd vertaald: dokter Coppelius is een plastisch chirurg die iedereen belooft mooier, beter en aantrekkelijker te maken."
Michaela DePrince danst de zwaan
De hoofdrollen Franz en Zwaan worden vertolkt door solisten van Het Nationale Ballet Daniel Camargo en Michaela DePrince. De cast bestaat verder uit grote namen als Igone de Jongh, danser en acteur Jan Kooijman en de Britse balletlegende en tv-persoonlijkheid Darcey Bussell.
Michaela DePrince: “Het karakter dat ik speel is die van een hele sterke, jonge vrouw, die zich niet laat vertellen dat je meer moet zijn dan je al bent. Voor mij gaat het over geloven in jezelf en dat je je uiterlijk niet hoeft te veranderen omdat iemand anders vindt dat je er dan beter of mooier uit gaat zien. Ik voel dan ook dat ik echt een verbinding heb met haar omdat voor mij schoonheid echt van binnenuit komt, dat je trouw moet blijven aan jezelf en iedereen mooi is no matter what.”
Complexe productie
Een internationaal team van designers en animatoren is aangetrokken om de geanimeerde karakters en omgeving vorm te geven. Omdat de film bestaat uit verschillende disciplines - ballet, drama en animatie - is de productie zeer complex. Animatie-expert Ben Tesseur zegt hierover: "We brengen de balletwereld, de filmwereld en de animatiewereld samen binnen een abstracte omgeving, want we draaien straks alleen voor een blauw en een groen scherm. Er is dus heel weinig voor de dansers om zich te oriënteren. En dan hebben we ook nog een aantal onbestaande personages die achteraf worden toegevoegd in de animatie."
Ook de dansers merken duidelijk het verschil met dansen op een toneel. "Het is een uitdaging, want het is niet alleen dansen", zegt DePrince. "Het is meer een gesprek zonder te praten. Wij balletdansers zijn gewend om heel groot te acteren omdat we ook het publiek achterin moeten bereiken. In film is een kleine blik al genoeg om te begrijpen wat iemand wil zeggen."
Bron: NOS