De dansopleiding van de toekomst. Een gesprek.

Sanne Fokkens en Lynn Kosakoy. Foto: Jacqueline de Kuijper.

Sanne Fokkens en Lynn Kosakoy. Foto: Jacqueline de Kuijper.

TRENDS & CURRICULUM | Sanne Fokkens studeerde in 2005 af bij de opleiding Docent Dans van ArtEZ en Lynn Kosakoy in 2017. Beiden maken voor Dansdocent.nu podcasts over de trends en ontwikkelingen op het gebied van danseducatie. Sanne gaat daarvoor in gesprek met de dansopleidingen en Lynn met de dansgezelschappen. Maar hoe denken ze eigenlijk zelf over de toekomst van danseducatie? En welke ontwikkelingen zijn er volgens hen nodig bij de dansopleidingen? Dat lees je in dit gesprek tussen Sanne en Lynn!

Sanne: Wat valt jou het meeste op uit de gesprekken die jij tot nu toe hebt gehad met de educatieve afdelingen van de dansgezelschappen?

Lynn: Ze hebben het allemaal over ‘verbinden’. En dan verbinden in de grootste zin van het woord, zoals in mijn eerste podcast met Adriaan Luteijn van Introdans naar voren kwam. Zij zijn erop gericht om verschillende doelgroepen een plekje te geven op een podium, het liefst allemaal samen en tegelijkertijd. In mijn tweede podcast met Sofie van Heesewijk van SALLY ging het in het nagesprek meer over verbinden van het werkveld. Als in: we moeten meer gaan praten met elkaar, zodat we eindelijk met z’n allen voor dans kunnen gaan staan en niet als allemaal kleine eilandjes.

S: Ik vind dat heel erg leuk om dat in jouw podcasts te horen, maar ik denk dat dat voor academies wel anders is. Bij de opleidingen gaat het nu veel meer over het ontwikkelen van de identiteit en de persoonlijkheid van de danser of docent. De focus is op het individu, niet het verbinden van de dansgemeenschap. Waar ik persoonlijk ook blij mee ben, want ik heb dat wel gemist in mijn tijd als student op de dansopleiding. Lynn, jij bent veel recenter afgestudeerd. Hoe was het voor jou?

L: Voor mij was het meer zoals jij het eigenlijk al omschrijft: gericht op het persoonlijk ontwikkelen van de student. Ook in recente curriculumontwikkelingen, zoals op de bacheloropleiding Docent Dans van ArtEZ, gaan ze steeds meer richting leerlinggestuurd onderwijs. Daar vervalt dan soms wel de techniek deels. Vanuit het werkveld komt dan toch wel de vraag: ‘Hoe komen we aan die technisch geschoolde dansdocenten?’ Ik heb ook wel eens geluiden gehoord over waarom de opleidingen Docent Dans zich niet meer richten op het primair- en voortgezet onderwijs. En dat de community en de uitvoerend opgeleide dansers zich dan specialiseren in het geven van de technische danslessen. 

S: Daarom snap ik dat Maartje van Lanen graag de basistechnieken (klassiek/jazz/modern) weer meer wil terugzien in de dansopleidingen. En dan is de Utrechtse Dansacademie, waar Maartje bijna dertien jaar leiding aan gaf, ook nog een mbo!

L: Maar daar zou ook nog onderscheid in kunnen worden gemaakt. Want waar zit momenteel het verschil tussen een mbo en hbo? Misschien in onderzoek doen? Ik weet niet hoe dat voor jou was, Sanne, toen jij nog student Docent Dans was? Hebben jullie daar les in gehad?

Wil je verder lezen? Log dan in om toegang te krijgen tot de rest van dit artikel! Of haal onze glossy bij een danswinkel bij jou in de buurt!


TRENDS & CURRICULUM

Met de podcasts ‘Danseducatie in de Maatschappij’ en ‘Dansdocent van de toekomst’ houden wij jullie op de hoogte van trends op het gebied van danseducatie! Lynn Kosakoy gaat namelijk in gesprek met de leiders van de educatieve afdelingen van dansgezelschappen in Nederland en Vlaanderen. En Sanne Fokkens gaat in gesprek met de artistiek leiders van de opleidingen Docent Dans van dansacademies in Nederland en Vlaanderen.

Sanne 2021.png

Sanne Fokkens

Sanne Fokkens is redacteur Trends & Curriculum. Ze studeerde Theaterwetenschap aan de UvA en Docent Dans bij ArtEZ. Ze heeft 15 jaar werkervaring als allround dansdocent, choreograaf, dramaturg en consultant. Ze schreef voor Dans Magazine en werkte als adviseur dans bij Kunstfactor (voorloper van LKCA). Daarnaast is zij oprichter en was ze artistiek coördinator van Stichting Danstheater VOS. Voor Dansdocent.nu gaat Sanne in gesprek met de dansacademies en onderzoekt ze hoe het vak dansdocent zich aan het ontwikkelen is.

Lynn 2021.png

Lynn Kosakoy

Lynn Kosakoy is redacteur Trends & Curriculum én Werkplezier & Didactiek. In 2017 studeerde Lynn af als dansdocent aan ArtEZ in Arnhem. Recent behaalde zij ook haar master Kunsteducatie aan ArtEZ in Zwolle. Haar specialisme is ‘dansant burgerschap’ in het primair onderwijs. Lynn werkt als dansdocent op dans- en basisscholen. Daarnaast is ze verbonden aan Cultuureducatie met Kwaliteit en de opleiding Docent Dans van ArtEZ. Voor Dansdocent.nu gaat Lynn in gesprek met de educatieve afdelingen van Nederlandse en Vlaamse dansgezelschappen. Ze vraagt hen naar hun drijfveren en de aansluiting van hun visie op het (dans)onderwijs en de maatschappij.