Voorkom discriminatie in jouw dansschool met het boek ‘Antiracism in Ballet Teaching’

DIVERSITEIT | Het nieuwe boek Antiracism in Ballet Teaching helpt je om het eeuwenlang ingebakken racisme van de balletwereld te doorbreken. Het staat vol met goede voorbeelden over hoe je inclusief en antiracistisch lesgeeft. Want ballet is niet alleen iets voor witte meisjes. Dat besef dringt gelukkig steeds meer door, maar er is nog veel werk te doen.

Antiracism in ballet teaching

Helaas bestaat het stereotype nog steeds dat ballet iets is voor witte meisjes. Tegen iedereen die afwijkt van dat beeld bestaan veel vooroordelen. Voor een groot deel onbewust! Het boek Antiracism in Ballet Teaching helpt je om bewust te worden van die vooroordelen en de ongelijke behandeling waar dansers van kleur mee worstelen. Het boek staat vol met lesmethodes en strategieën om racisme in de balletwereld te herkennen, benoemen en aan te pakken. Zoals inclusieve lesmethodes die ruimte maken voor verschillende lichamen, achtergronden en persoonlijkheden. En manieren om een bredere balletgeschiedenis in je lessen te verweven. Dat wil zeggen: een geschiedenis die de belangrijke doorbraken van zwarte dansers niet negeert!

Het boek is te koop via Bol.com voor € 41.

voor balletdocenten

Het boek is geschreven voor balletdocenten en is opgedeeld in drie delen: Identities, Pedagogies en Futurities. Het eerste deel reflecteert kritisch op de stand van ballet nu, en de plek van niet-witte dansers daarin. Het deel Pedagogies besteedt aandacht aan vernieuwende methodes van lesgeven en choreograferen in klassiek ballet. Het legt uit waarom het zo belangrijk is om balletgeschiedenis te verweven met techniek en choreografie. En welke dansers en choreografen van kleur je daarin niet mag vergeten. In dit deel vind je hoofdstukken geschreven door bekende Amerikaanse studio eigenaren, choreografen, docenten en wetenschappers. Futurities blikt vooruit naar een antiracistische toekomst voor het ballet. Dit door middel van interviews met directeurs van balletgeschappen, beroemde danswetenschappers en geliefde dansdocenten in de Verenigde Staten.

ballet is niet alleen maar wit

Het is van groot belang dat dit boek geschreven is! Dansers van kleur zijn namelijk vaak minder bekend. Niet omdat ze minder goed zijn dan de beroemde choreografen en dansers die wij kennen, maar omdat ze minder wit zijn. En omdat de recensenten die bepalen wie er in de krant komt, zelf vaak wit zijn. Dit is niet alleen iets van de geschiedenis. Nog steeds worden zwarte dansers er dagelijks mee geconfronteerd dat ze niet in het stereotype plaatje passen. Zo zette Misty Copeland onlangs nog een campagne op om te strijden voor een gekleurde balletschoen-emoji. Want dat er alleen een roze spitz in je Whatsapp-emoji staat, suggereert dat er alleen maar ballerina’s zijn met een witte huidskleur. De spitz moet immers passen bij je huid - vandaar dat zwarte dansers tot voor kort hun spitzen zelf moesten verven. Want dat er überhaupt andere kleuren dan roze spitzen op de markt kwamen is nog helemaal niet zo lang geleden!

over de auteurs

Het boek bevat hoofdstukken van veel verschillende schrijvers. Die zijn bij elkaar gebracht door Kate Mattingly en Iyun Ashani Harrison.

Kate Mattingly is gasthoogleraar en danscriticus in Virginia, Verenigde Staten. Zij geeft al twintig jaar les en schrijft over dans voor kranten (zoals de New York Times), danstijdschriften (zoals Pointe Magazine) en academische tijdschrijften (zoals Performance Research). Ze is ook de auteur van het boek Shaping Dance Canons waarin ze kritisch is op de rol van dansrecensenten. Die zijn volgens haar te selectief en sluiten bepaalde dansers en stijlen te veel uit.

Iyun Ashani Harrison is dansmaker, docent en uitvoerend directeur van Ballet Ashani. Dat is zijn hedendaagse balletgezelschap, waarmee hij werkt aan de zichtbaarheid en ontwikkeling van minder gerepresenteerde danskunstenaars. Zoals dansers van kleur, vrouwelijke dansers, non-binaire dansers en dansers met een beperking. Harrison studeerde acteren, klassiek ballet, moderne dans en Jamaicaanse volksdans aan Juilliard School en Hollins University, beide in de Verenigde Staten. Hij heeft een uitgebreide carrière als danser en choreograaf, maar is ook danswetenschapper. Hij heeft lesgegeven als professor op verschillende universiteiten en als dansdocent op verschillende opleidingen.

Bronnen